
Nakładem Wydawnictwa Sic! ukazał się najnowszy tom wierszy Julii Hartwig – To wróci. Julia Hartwig urodziła się w 1921 r. w Lublinie. Poetka, eseistka, tłumaczka. Debiutowała zbiorem wierszy Pożegnania (1956). Ostatnio ogłosiła tomy Błyski (Sic! 2002), Zwierzenia i błyski (Sic! 2004) oraz Bez pożegnania (Sic! 2004), a także książki Wybrańcy losu (Sic! 2006) i Podziękowanie za gościnę (2007). Jest autorką monografii Apollinaire (1961), przełożonej m.in. na francuski, oraz monografii Gérard de Nerval (1973), a także Dziennika amerykańskiego i dzienników podróży Zawsze powroty (Sic! 2001, 2005).

Drugie, poprawione i rozszerzone wydanie książki podejmującej polemiczny dialog z mitologią polskiego romantyzmu: jego romantycznym, ofiarniczym stylem i tragiczno-ironicznym zafascynowaniem śmiercią. Bohaterami Płaczu generała są wielcy artyści i żołnierze, m.in. Andrzej Wajda, Miron Białoszewski oraz Józef Czapski. „[Płacz generała to] książka o przemocy mitu heroicznego i bohaterskiego w literaturze i w życiu polskim, o tragicznej ironii ciążącej nad polskim losem, o ‘artystach życia’ – powstańcach Listopada i Sierpnia, i przede wszystkim o pisarzach, którzy opowiadając o wojnie, znaleźli dla nazwania swych doświadczeń nową formę” (Tomasz Fiałkowski, „Tygodnik Powszechny”).

Podczas XVI Targów Książki Historycznej w Warszawie dr Sebastian Ligarski z wrocławskiego Oddziału Instytutu Pamięci Narodowej odebrał Nagrodę „KLIO” za publikację „W zwierciadle ogłoszeń drobnych. Życie codzienne na Śląsku w latach 1945-1949” wydaną przez IPN we Wrocławiu. Porozumienie Wydawców Książki Historycznej po raz dwunasty wyróżniło wkład polskich autorów w popularyzację historii oraz doceniło wydawców literatury historycznej, przyznając Nagrodę „KLIO”.

Giszowiec jest dzisiaj dzielnica Katowic. Historia powstania osiedla sięga początku XX wieku, kiedy to parceli o wymiarach 800 na 1200 metrów naczelny dyrektor spółki "Giesches Erben" Uthemann, polecił zbudować osiedle robotnicze. Kolonia nosiła początkowo niemiecką nazwę - Gieschewald i służyć miała niemieckim górnikom sprowadzonym z centralnych Niemiec, którzy jednak szybko opuścili obcy im etnicznie Górny Śląsk.

Z przyjemnością informujemy, że nasz autor, Martin Pollack, otrzymał Angelusa - Literacką Nagrodę Europy Środkowej, za książkę "Śmierć w bunkrze. Opowieść o moim ojcu". Sbarramento di Brennero, fortyfikacje na przełęczy Brenner: 6 kwietnia 1947 roku u wejścia do bunkra na granicy austriacko-włoskiej znaleziono zwłoki mężczyzny. Śledztwo pozwala ustalić jego prawdziwą tożsamość: to dr Gerhard Bast, urodzony w 1911 roku w Gottschee, sturmbannführer SS, członek gestapo, zbrodniarz wojenny, poszukiwany listem gończym przez policję w Linzu. Ojciec Martina Pollacka.

Pierwsze krajowe wydanie książki opublikowanej w Paryżu w 1990 roku nakładem Éditions du dialogue. „Na urok tej książki złożyły się, najczęściej zgadzające się jak ogień z wodą, erudycja i poezja. Jest to dzieło uczone i literackie. Jest to egzegeza biblijna, patrologia, historia literatury i malarstwa. Autor po przywołaniu perykopy ewangelicznej czasem rozpoczyna swój wywód na temat jednej z tajemnic dzieciństwa Jezusowego od tekstu, innym razem od obrazu, poruszając się swobodnie w obu dziedzinach. [...]

3 grudnia b.r. na rynku zadebiutują dwie nowe serie komiksowe wydawnictwa Egmont Polska: Klub Kawalarzy i Klub Dziewczyn. Oba czasopisma to znane i niezwykle popularne komiksy rynku frankofońskiego– Kid Paddle i Titeuf (dla chłopców) i Lou! (dla dziewczyn). 3 grudnia b.r. na rynku zadebiutują dwie nowe serie komiksowe wydawnictwa Egmont Polska: Klub Kawalarzy i Klub Dziewczyn. Oba czasopisma to znane i niezwykle popularne komiksy rynku frankofońskiego– Kid Paddle i Titeuf (dla chłopców) i Lou! (dla dziewczyn).

Tom zawiera najważniejsze teksty Wojciecha Młynarskiego i jego tłumaczenia – m.in. piosenek Brela i Wysockiego. Teksty zostały opatrzone komentarzem autora, który opisuje kulisy ich powstania, opowiada o swoich przygodach z cenzurą i legendarnych wykonaniach piosenek. Książkę otwiera rozmowa, jaką z ojcem przeprowadziła Agata Młynarska. Dodatkowym elementem są liczne zdjęcia, wśród których znalazły się fotografie z domowego archiwum artysty.

Książka Dipa Ma to połączenie historii niezwykłego życia i nauki Dipy Ma Barui – czołowej postaci współczesnej duchowości Wschodu. Dipa Ma – kobieta w roli buddyjskiego mistrza – wbrew buddyjskim tradycjom, wybrała nie klasztor a rodzinę, dom i pracę. Medytacji i świadomości nauczała wśród codziennego pośpiechu, w swoim skromnym mieszkaniu, w samym sercu Kalkuty. Dipa Ma, jako jedna z niewielu kobiet swojego pokolenia, całkowicie oddała się medytacji, dzięki czemu w zadziwiająco krótkim czasie osiągnęła głębokie zrozumienie.

Przez dwa ostatnie stulecia nacjonalizm był zasadniczym elementem życia społecznego i polityki. Niewiele ideologii umie tak sprawnie łączyć władzę i społeczny oddźwięk i żaden inny język symboliczny nie osiąga na świecie takiej popularności. Jednakże nacjonalizm jest czymś więcej niż tylko ruchem ideologicznym – jest także formą kultury życia publicznego, która wykorzystuje znacznie starsze niż ona kulturowe i symboliczne formy. Książka Anthony'ego Smitha jest zwięzłym, przystępnym wprowadzeniem do pojęcia nacjonalizmu.

Liberalizm w innowacyjny sposób przedstawia dominujący dyskurs współczesnej teorii politycznej oraz najważniejsze idee go wspierające. Pomimo wszechobecności liberalizmu, wciąż istnieją znaczne rozbieżności co do tego, w co tak naprawdę wierzą współcześni polityczni liberałowie. Książka Paula Kelly’ego odróżnia współczesny liberalizm polityczny od wcześniejszych manifestacji tego pojęcia, pokazując zarazem, w jaki sposób współczesny liberalizm czerpie z tradycji historycznej, obejmującej Johna Locke’a, Immanuela Kanta oraz J.S. Milla.

Wielu genialnych artystów – malarzy, rzeźbiarzy, architektów i muzyków – wykazywało głębokie zainteresowanie mistycyzmem, okultyzmem i heterodoksyjnymi wierzeniami. Niektórzy z nich należeli do tajnych bractw i stowarzyszeń, a nawet demonicznych sekt. Dlatego często ukrywali w swoich pracach treści i symbole zrozumiałe tylko dla wtajemniczonych. Książka Ernesta Frersa prowadzi nas po tym wyimaginowanym sekretnym muzeum, odsłaniając ukryte znaczenia dzieł sztuki. Dzięki niej czytelnik będzie mógł dostrzec to, co niewidzialne, zrozumieć tajemne przesłania i rozszyfrować hermetyczne treści niedostępne dla oka zwykłego obserwatora.

Żebrak z Jerozolimy to kolejna powieść Elie Wiesela, w której pobrzmiewa złowrogie echo wspomnień z Auschwitz. Autor gromadzi swoich bohaterów – rzeczywistych i wymyślonych, żywych i umarłych – u stóp Ściany Płaczu, osadzając ich w realiach jednego z najważniej- szych wydarzeń w historii Izraela – wojny sześciodniowej. Tam oddaje im głos, a oni niczym antyczny chór komentują sceny walk o Jerozolimę. Wątki zaczerpnięte z tradycji chasydzkiej, opowieści i legendy mieszają się ze wspomnie- niami Holokaustu, czasów hitlerowskiej okupacji i późniejszych wojen w Izraelu.

Wybitny angielski historyk Michael Grant zasłynął jako popularyzator historii i kultury świata antycznego. W Polsce ukazało się kilka jego prac: Mity rzymskie, Neron, Gladiatorzy, Miasta Wezuwiusza oraz Dzieje dawnego Izraela. Tematem niniejszej książki jest życie i kariera dwunastu cezarów starożytnego Rzymu – Juliusza Cezara i jego następców, którzy władali gigantycznym imperium. Źródłem informacji historycznej są dla Granta nie tylko autorzy klasyczni, lecz także oryginalne dokumenty – inskrypcje, papirusy, budowle, dzieła sztuki i monety.

Żywy trup i grabarzy z Kostuchą kłopoty. Zakład pogrzebowy „Edmund Ganglion i Synowie” mieści się przy ulicy Głównej w sennej mieścince zwanej Saint-Jean. Próżno jej szukać na mapie. Nic się tu nie dzieje, nikt nie przyjeżdża i nawet śmierć jest w Saint-Jean rzadkim gościem. Grabarze mają nie lada kłopot – z powodu długowieczności mieszkańców interes podupada.

Walczyła z nadwagą, ma figurę modelki. Miała rude włosy, teraz jest szatynką. Mieszkała w Toronto, przeniosła się do Londynu. Kochał ją polski książę, zakochała się w rewolucjoniście. Życie Joan Foster to seria zmian i sprzeczności, nieprzerwana podróż i ucieczka. Pod pseudonimem publikuje książkę, która staje się bestsellerem i czyni ją sławną. Ktoś zaczyna ją szantażować.

Przerażająca postapokaliptyczna wizja przyszłości Ameryki w powieści uznanej za największe arcydzieło Cormaca McCarthy’ego. Spalona Ameryka, ciemność, proch i kurz przesłaniające niebo. Kamienie pękają od mrozu, a śnieg, który pada, jest szary. Ani jednego ptaka, ani jednego zwierzęcia, gdzieniegdzie tylko zdziczałe bandy kanibali. Jakiś straszliwy a nienazwany kataklizm zniszczył naszą cywilizację i większość życia na ziemi.

„Przeczytałem tę książkę pewnego dnia i całe moje życie zmieniło się” – to zdanie wypowiedziane przez głównego bohatera, młodego studenta o imieniu Osman, rozpoczyna powieść Orhana Pamuka „Nowe życie”. Przeczytana książka, czy raczej obsesja na jej punkcie, każe mu udać się w niebezpieczną podróż, w której towarzyszyć mu będzie zagadkowa i piękna kobieta, Canan. Szukając najgłębiej skrywanych tajemnic książki, a przy okazji także ukochanego Canan, dwójka podróżników wpadnie w wir sensacyjnych przygód.

Wybór najciekawszych i najbardziej znanych opowiadań Andrzeja Bobkowskiego, zaliczanych przez krytykę literacką do arcydzieł polskiej noweli współczesnej. Bohaterowie tej prozy to ludzie w momencie przełomowym, w „sytuacji granicznej”, broniący własnej niezależności, wierni sobie. Stąd porównania do twórczości Josepha Conrada. Wybór najciekawszych i najbardziej znanych opowiadań Andrzeja Bobkowskiego, zaliczanych przez krytykę literacką do arcydzieł polskiej noweli współczesnej.

Solal, debiutancką powieść Alberta Cohena (pierwszą część jego czterotomowej sagi Solal et les Solals), opublikowano we Francji w 1930 roku i entuzjastycznie przyjęto nie tylko w Paryżu, ale też w Genewie, Berlinie, a przede wszystkim w Stanach Zjednoczonych. „New York Times” pisał: „Dzieło rozwichrzone i wspaniałe, zasługuje, by czytać je po wielekroć. Nosi znamiona wielkości. Odsłania bowiem przed czytelnikiem nieznane głębie ludzkiej duszy, a to jest jedyne wiarygodne kryterium wielkości”. Podkreślano też nowatorstwo Cohena w warstwie językowej, stylistyce, jego absolutną oryginalność.